«جایگاهِ آستانه ایِ فرهنگ»: هُمی بابا و نظریۀ پسااستعماری
نویسندگان
چکیده
مقالۀ حاضر به معرفی و تشریح اندیشه های هُمی کِی. بابا (1949- )، یکی از نظریه پردازان پرآوازۀ معاصر در حوزۀ مطالعات پسااستعماری، می پردازد. این مقاله در دو بخش تنظیم شده است: در بخش نخست به واکاوی مفاهیم پیوند خوردگی هویّت و فرهنگ و نیز فضای سوّم می پردازیم، و در بخش دوّم نیز مفاهیم ملّت به مثابه روایت و نیز تِرومای مهاجرت را بررسی می کنیم. در نظریۀ پسااستعماری و، به طور گسترده تر، در حوزۀ مطالعات فرهنگی، فرهنگ، ملّیت و هویّت کلیدواژه هایی پرتکرار و بسیار مهم اند؛ در این جستار می کوشیم از زاویۀ دید هُمی بابا به این مقوله های مهم نظر افکنیم. بابا، به پیروی از دریدا، «تفاوت» را در تقابل با «حضور» قرار می دهد و می گوید سلطۀ اقتدارطلبانۀ «حضور» (در اینجا، حضورِ استعماری) را می توان با ارجاع به «تفاوت» دچار اختلال کرد. پساساختارباورانی همچون بابا توجّه خاصی به مفهومِ تفاوت دارند. صحبت از تفاوت فرهنگی و رواداری نسبت به آن ما را به مفهوم «پیوندخوردگی» می رساند. بابا معتقدست که فرهنگ های معاصرْ پیوندخورده اند، و این پیوندخوردگی فضایی ایجاد می کند برای کنشگری، آفرینشگری و ایجاد تغییر؛ فضایی که در آن هیچ گونه تفکّر دوقطبی، تقابلی، ذات باور و جدایی طلب راه ندارد. به طور کلّی، از نگاه بابا، جایگاه فرهنگْ جایگاهی «در-میان» و آستانه ای است و، به تبع آن، هویّت های فرهنگی نیز هویّت های در - میان و پیوندخورده (هیبرید) اند. از این رو، نمی توان برای هویّت و صورت های فرهنگی بستاری قایل شد، بلکه باید آن ها را فرآیندی با پایان باز و پیوسته در حال بازتعریف و «شدن» دانست.
منابع مشابه
«جایگاهِ آستانهایِ فرهنگ»: هُمی بابا و نظریۀ پسااستعماری
مقالۀ حاضر به معرفی و تشریح اندیشههای هُمی کِی. بابا (1949- )، یکی از نظریهپردازان پرآوازۀ معاصر در حوزۀ مطالعات پسااستعماری، میپردازد. این مقاله در دو بخش تنظیم شده است: در بخش نخست به واکاوی مفاهیم پیوندخوردگی هویّت و فرهنگ و نیز فضای سوّم میپردازیم، و در بخش دوّم نیز مفاهیم ملّت بهمثابه روایت و نیز تِرومای مهاجرت را بررسی میکنیم. در نظریۀ پسااستعماری و، بهطور گستردهتر، در ...
متن کاملبررسی انتقادی کتاب نظریۀ پسااستعماری و کُردشناسی
این مقاله کتاب نظریۀ پسااستعماری و کُردشناسی، تألیف جلیل کریمی، را بررسی و نقد میکند. در مقدمۀ بحث، ابتدا مطالعات پسااستعماری تعریف و رویکردهای مهم آن معرفی شدهاند. سپس، کتاب از دو بُعد صوری و محتوایی ارزیابی شده است. نتایج نقد این کتاب نشان میدهد که ازنظر صوری کتاب چند ایراد دارد: فاقد مقدمه و نتیجهگیری کلی در هر فصل است؛ هم پیشگفتار و هم مقدمه دارد و معادل انگلیسی نام کتاب در پشت ...
متن کاملبررسی هویت پسااستعماری در رمان مملکة الفراشة اثر واسینی الاعرج با تکیه بر دیدگاه هومی بابا
یکی از حوزههای مهم نقد پسااستعماری، بررسی هویتهای جدید دینی، ملی، نژادی و اجتماعی در دوران پسااستعماری و مقایسة آنها با دورة پیش از استعمار است. واسینی الأعرج، رماننویس معاصر الجزائری، در رمان «مملکة الفراشة»، از قالب ادبی رمان، برای بازنمایی مسائلی از جمله بحرانهای هویتی، مهاجرت، تضادهای فرهنگی، اجتماعی و دینی در دوران پسااستعماری استفاده میکند. پژوهش حاضر، هویت پسااستعماری شخ...
متن کاملبررسی هویت پسااستعماری در رمان مملکة الفراشة اثر واسینی الاعرج با تکیه بر دیدگاه هومی بابا
یکی از حوزههای مهم نقد پسااستعماری، بررسی هویتهای جدید دینی، ملی، نژادی و اجتماعی در دوران پسااستعماری و مقایسة آنها با دورة پیش از استعمار است. واسینی الأعرج، رماننویس معاصر الجزائری، در رمان «مملکة الفراشة»، از قالب ادبی رمان، برای بازنمایی مسائلی از جمله بحرانهای هویتی، مهاجرت، تضادهای فرهنگی، اجتماعی و دینی در دوران پسااستعماری استفاده میکند. پژوهش حاضر، هویت پسااستعماری شخصیتهای ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات انتقادی ادبیاتجلد ۱، شماره ۴، صفحات ۱۷-۳۴
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023